Από το διαδίκτυο ενημερωθήκαμε, ότι ο Υπουργός Οικονομικών κ. Γ. Βαρουφάκης τάσσεται υπέρ της πρότασης του κ. Σ. Μάνου για πλήρη διακοπή της χρηματοδότησης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης από το Κράτος και της δυνατότητας των δήμων να αντλούν τους πόρους που χρειάζονται από τους δημότες με ανταποδοτικό τέλος (Γ. Βαρουφάκης: «Συμφωνώ κ. Μάνο – χωρίς να δεσμεύω την κυβέρνηση. Μόλις πάψει η διαπραγμάτευση να ξεκοκαλίζει το χρόνο μας θα το θέσω», Σ. Μάνος: «Πολύ χαίρομαι για την απάντησή σας. Καλή επιτυχία!»).
Συζήτηση λοιπόν και «συμφωνία» μέσω twitter ερήμην της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και του καθ’ ύλη αρμοδίου Υπουργού Εσωτερικών, που ευτυχώς, μέχρι στιγμής, κινείται, σύμφωνα με τις προεκλογικές διακηρύξεις του ΣΥΡΙΖΑ και τις δημόσιες τοποθετήσεις του, σε αντίθετη κατεύθυνση. Θέτουμε υπόψη των «συμφωνούντων» κ. κ. Σ. Μάνου και Γ. Βαρουφάκη τα εξής. Κατά το Σύνταγμα της Ελλάδας άρθρο 102: «1.Η διοίκηση των τοπικών υποθέσεων ανήκει στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης πρώτου και δευτέρου βαθμού. Υπέρ των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης συντρέχει τεκμήριο αρμοδιότητας για τη διοίκηση των τοπικών υποθέσεων. Νόμος καθορίζει το εύρος και τις κατηγορίες των τοπικών υποθέσεων, καθώς και την κατανομή τους στους επί μέρους βαθμούς… 2.Οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης έχουν διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια. Οι αρχές τους εκλέγονται με καθολική και μυστική ψηφοφορία, όπως νόμος ορίζει. … 4.Το Κράτος ασκεί στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης εποπτεία που συνίσταται αποκλειστικά σε έλεγχο νομιμότητας και δεν επιτρέπεται να εμποδίζει την πρωτοβουλία και την ελεύθερη δράση τους... 5. Το Κράτος λαμβάνει τα νομοθετικά, κανονιστικά και δημοσιονομικά μέτρα που απαιτούνται για την εξασφάλιση της οικονομικής αυτοτέλειας και των πόρων που είναι αναγκαίοι για την εκπλήρωση της αποστολής και την άσκηση των αρμοδιοτήτων των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης με ταυτόχρονη διασφάλιση της διαφάνειας κατά τη διαχείριση των πόρων αυτών. Νόμος ορίζει τα σχετικά με την απόδοση και κατανομή, μεταξύ των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, των φόρων ή τελών που καθορίζονται υπέρ αυτών και εισπράττονται από το Κράτος. Κάθε μεταβίβαση αρμοδιοτήτων από κεντρικά ή περιφερειακά όργανα του Κράτους προς την τοπική αυτοδιοίκηση συνεπάγεται και τη μεταφορά των αντίστοιχων πόρων…»
Το Ελληνικό Κράτος λοιπόν, με διαχρονικούς αγώνες φυσικά της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, έλαβε, σε εκπλήρωση των ανωτέρω συνταγματικών επιταγών, νομοθετικά μέτρα προς διασφάλιση της οικονομικής αυτοτέλειας και των πόρων που είναι αναγκαίοι για την εκπλήρωση της αποστολής και την άσκηση των αρμοδιοτήτων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Σύμφωνα λοιπόν με το άρθρο 259 του Ν.3852/2010 (Καλλικράτης), σε εκτέλεση της ανωτέρω συνταγματικής επιταγής, προβλέπεται ότι οι Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι (ΚΑΠ) των δήμων προέρχονται από τις παρακάτω πηγές εσόδων του Κρατικού Προϋπολογισμού:
(α) Το φόρο Εισοδήματος Φυσικών και Νομικών Προσώπων (Φ.Ε.Φ.Ν.Π.) σε ποσοστό 20% των συνολικών ετήσιων εισπράξεων του φόρου αυτού
(β) το φόρο Προστιθέμενης Αξίας (Φ.Π.Α.) σε ποσοστό 12% των συνολικών ετήσιων εισπράξεων του φόρου αυτού
(γ) τον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝ.Φ.Ι.Α.) σε ποσοστό 11,3% των συνολικών ετήσιων εισπράξεων του φόρου αυτού.
Οι συνολικές ετήσιες εισπράξεις των ανωτέρω φόρων γίνονται από την Κεντρική Εξουσία (Κράτος) και αποδίδεται το ποσοστό που αναλογεί στους δήμους, όταν το κράτος θέλει και σε όποιο, παρά το νόμο, ποσοστό αυτό καθορίζει.
Η Ελληνική Τοπική Αυτοδιοίκηση «μάτωσε» οικονομικά τα τελευταία πέντε περίπου χρόνια, όσο κανένας άλλος φορέας της λεγομένης γενικής κυβέρνησης. Έχει υποστεί περικοπές ύψους 65% περίπου.
Μήπως ο κ. Σ. Μάνος, εάν πλήρως καταργηθεί η από το Σύνταγμα και τους νόμους προβλεπομένη κρατική χρηματοδότηση των δήμων, ύψους κατ’ αυτόν 2,6 δισεκ. ευρώ, εννοεί ότι οι δήμοι θα επιβάλουν πρόσθετη φορολογία, δηλαδή πέραν αυτής που το κράτος επιβάλει, για να αντλήσουν τους πόρους που χρειάζονται; Αν αυτό εννοεί, γιατί μάλλον αυτό εννοεί, αφού διαφορετικά δεν μπορεί να προκύψει, η κατ’ αυτόν εξοικονόμηση των 2,6 δισεκ. Ευρώ, τότε στ’ αλήθεια συμφωνεί μαζί του ο κ. Γ. Βαρουφάκης; Συμφωνεί η κυβέρνηση στην επιβολή μιας τέτοιας πρόσθετης, πέραν της κρατικής, δημοτικής φορολόγησης των πολιτών; Θέτουμε ακόμη ενδεικτικά υπόψη των «συμφωνούντων» κ. κ. Σ. Μάνου και Γ. Βαρουφάκη, ότι στο ποσό των 2.6 δισεκ. Ευρώ, με βάση απολογιστικά στοιχεία του 2014, ποσό 700εκατ. Ευρώ καταβλήθηκε για τα προνοιακά επιδόματα, 200 εκατ. ευρώ για τη μεταφορά των μαθητών, 120 εκατ. ευρώ για τις λειτουργικές δαπάνες των σχολείων, δηλαδή για μεταφερθείσες από το κράτος αρμοδιότητες. Τι θα γίνει λοιπόν, αν, ο μη γένοιτο, συμβεί αυτό που ο κ. Σ. Μάνος υποστηρίζει αλλά και ο κ. Γ. Βαρουφάκης συμφωνεί; Δεν θα δίνει το κράτος τα προνοιακά επιδόματα, δεν θα μεταφέρει τους μαθητές, δεν θα καταβάλει τις λειτουργικές δαπάνες των σχολείων δηλ. θα κλείσει τα σχολεία;
Θεωρούμε τις απόψεις αυτές τελείως πρόχειρες, αμελέτητες αλλά και αντισυνταγματικές, μη νόμιμες, εκτός τόπου και χρόνου και καταστροφικές για την Αυτοδιοίκηση και τους πολίτες των τοπικών κοινωνιών.
Ο Πρόεδρος
της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων
Κεντρικής Μακεδονίας
Λάζαρος Κυρίζογλου
Δήμαρχος Αμπελοκήπων-Μενεμένης